Bezoekers en je bounce rate

Je bounce rate: Je hebt het misschien al bij Google Analytics zien staan. Je bounce rate geeft aan hoeveel procent van je bezoekers maar één pagina van je blog bezoekt en weer vertrekt. Hoe krijg je dit percentage omlaag: Hoe zorg je dat je bezoekers meer pagina’s bekijken en dus langer op je site blijven? Ik geef je een paar tips.

Zorg ervoor dat je een fijne schrijfstijl hebt en een duidelijk lettertype. Ik geef het toe. Ik ben een sucker voor kleine, lichte letters op mijn blog. Heel zonde, want dat kan veel bezoekers wegjagen. Daarom heb ik er nu voor gekozen een duidelijker lettertype te nemen dat donkerder is. Probeer je letterkleur niet te licht te maken, kleurcode #999 is licht genoeg en toch nog leesbaar. Het is natuurlijk geen must, maar wel zo fijn voor je lezers. Ook zijn standaard lettertypes zoals Arial, Verdana of Georgia het prettigst te lezen. Dit omdat we ondertussen gewend zijn aan deze fonts. Kijk anders even op Google Fonts, hier staan allerlei fonts die je kunt gebruiken op je website en die leesbaar zijn!

Een duidelijk menu en een goed zichtbare zoekbalk. Deze twee dingen zorgen ervoor dat je bezoekers gemakkelijk door kunnen naar andere pagina’s. In je menu heb je een pagina over jezelf, een pagina over je blog en misschien nog wel meer pagina’s staan die de aandacht van een bezoeker trekken. De zoekbalk zorgt ervoor dat je bezoeker gemakkelijk op zoek kan gaan naar een onderwerp dat ze hopen te vinden op jouw site. Heb je een beautyblog, zou er bijvoorbeeld gezocht kunnen worden naar ‘mascara’. Heb je daar dan een aantal blogjes over, worden deze ook gelezen!

Categorieën en tags zijn duidelijk aangegeven. Ikzelf blader graag door een site door de tags te bekijken bij een blog. Ik kom vaak binnen via Bloglovin en Twitter (en dat zullen meer van je bezoekers doen). Als er dan bij een blog tags staan die mij aanspreken, klik ik daarop en kom ik op die manier bij andere blogjes met hetzelfde onderwerp/dezelfde tags. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de categorie waarin je je blogjes plaatst. Zorg daarom dat je tags en categorieën duidelijk aangeeft per blogje of zelfs in de sidebar van je blog.

Intern linken. Klinkt lastiger dan het is. Intern linken betekent dat je in je eigen blogjes linkt naar andere blogjes van jezelf die te maken hebben met hetzelfde onderwerp. Heb je bijvoorbeeld vorige week een blog geschreven over je verhuizing en schrijf je nu over de verbouwing, link dan nog even door naar je blogje over de verhuizing. Als je een nieuwe bezoeker hebt, kan diegene doorklikken naar het begin van het verhaal. Prettig voor je lezers, maar ook goed om je bounce rate percentage omlaag te halen!

Gebruik plug-ins. Misschien twee dingen waar jij je niet echt mee bezig houdt. Er zijn namelijk ook een aantal plug-ins die ervoor zorgen dat je bezoekers met gemak kunnen doorklikken naar andere blogs die je geschreven hebt. Denk hierbij aan de Popular Posts plug-in en de Related Posts plug-in. De Popular Posts plug-in is een plug-in die jouw populairste blogjes in je sidebar of footer plaatst (ik denk dat je dat aan de naam al kon raden, haha). Je kunt hier zelf aangeven hoeveel blogjes er getoond worden, of er plaatjes (thumbnails) bij moeten komen en of je daarbij aan wilt geven hoe vaak het blog bekeken is of erop gereageerd is. Bij de Related Posts plug-in komen er relevante blogjes te staan onder een blog.

Zorg voor een mooi design. Niet heel onbelangrijk is een mooi en overzichtelijk blog. Mooie foto’s, goede kleurcombinaties, een leuk logo. Dat zijn allemaal dingen die er toch ook voor zorgen dat mensen blijven hangen op je site. Een overzichtelijke sidebar waarin alles netjes is aangegeven (en dus ook de categorieën, tags of Popular Posts) is natuurlijk ook heel fijn voor je bezoekers. Ga voor een leuk logo zelf aan de slag. Ben je zelf niet iemand die hier wat mee kan? Zoek dan iemand die het voor je kan doen of iemand die het tegen betaling voor je doet.

En zoals ik al eerder aangaf, is dit alles natuurlijk geen must. Het zijn fijne richtlijnen voor het krijgen van een minder hoog bounce percentage. Natuurlijk blijven er bezoekers die binnenkomen en meteen weer weg klikken. Je bounce rate op 0% krijgen, lijkt me niet mogelijk. Nou, goed… Wie weet. Maar je bounce rate omlaag halen is zeker niet al te moeilijk!